Symbole Lublina

MDK 2
powrót

Elżbieta Żurek
Sławomir Jacek Żurek

Jak zaplanować nowe centrum Lublina?
Gra dydaktyczna dla klas 0-III szkoły podstawowej

Uwagi wstępne
Do zajęć będzie potrzeba kilkanaście pudełek (np. po lekarstwach) oklejonych papierem kolorowym (przygotowanych przez nauczyciela lub przez dzieci). Należy tez przygotować paseczki z kartonu (do wpisania nazw ulic) nasadzone na patyczki i umieszczone na stabilnych podstawkach 9z plasteliny, kasztanów i tym podobne).

Cele operacyjne
Uczeń:

  • planuje formy terenów zielonych i akwenów w centrum miasta;
  • uzasadnia potrzebę takich miejsc;
  • obmyśla układ ulic oraz ich nazwy związane z Lubelszczyzną;
  • decyduje o rodzajach budynków w centrum miasta;
  • wycina elementy potrzebne do makiety i umieszcza je w ustalonych miejscach;
  • prezentuje wymyślone koncepcje;
  • wykonuje makietę centrum miasta;
  • ozdabia pracę chorągiewkami w barwach Lublina.

Środki dydaktyczne

  • papier samoprzylepny (w tym koniecznie zielony, niebieski i biały)
  • paseczki z kartonu (patrz uwagi wstępne)
  • pudełka oklejone kolorowym papierem
  • paski papieru samoprzylepnego
  • mini chorągiewki z barwami miasta
  • podłoże do makiety

Przebieg zajęć

  1. Nauczyciel zapowiada pracę nad projektem nowego centrum Lublina, a następnie dzieli klasę na trzy grupy, mające w swoich planach uwzględnić jeden wyznaczony aspekt:
    • grupa pierwsza ("ekolodzy") zastanawia się, po co są potrzebne w mieście tzw. tereny zielone i akweny, a następnie planują ich rodzaje i wycinają z papieru samoprzylepnego elementy symbolizujące je, np.: fontanny, sztuczne jezioro, park, skwery);
    • grupa druga ("geodeci") planują przebieg ośmiu ulic i placu centralnego, wymyślają ich nazwy, tak aby były w jakiś sposób związane z regionem, a następnie wycinają z papieru odpowiednie paski do zaznaczenia ulic na makiecie;
    • grupa trzecia ("architekci") zastanawiają się nad tym, jakie budynki powinny stanąć w centrum miasta (uwzględniając najważniejsze instytucje typu: ratusz, szkoła, kościół, a także, np. dom towarowy i budynki mieszkalne), a następnie na paskach papieru zapisują ich nazwy identyfikacyjne i paski przyklejają do odpowiednich pudełek.
  2. Po zakończeniu pracy uczniowie prezentują swoje koncepcje, po czym wspólnie zagospodarowują makietę, zaznaczając w odpowiednich miejscach plac, ulice, słupki z ich nazwami, tereny zielone i akweny, budynki użyteczności publicznej.
  3. Gdy makieta jest już gotowa, w różnych miejscach przyczepiają chorągiewki w barwach Lublina.