WYDARZENIE

Obrona:
11 września
2018 r.

Obrona panny Jadwigi

Zestaw prac licencjackich zatytułowany "Zatopiona katedra" tworzy 6 grafik w formacie 100x70cm - akwatinta, wzbogaconych reliefem w formacie 30x30cm. Myśląc o dyplomie artystycznym i temacie, byłam w trakcie przygotowywania dyplomowego recitalu fortepianowego, który miałam zagrać w Szkole Muzycznej im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie. Utwór, który wywoływał we mnie największe emocje, z którym najbardziej się zżyłam, to "Zatopiona katedra" Claude_a Debussy_iego, kompozytora francuskiego, tworzącego na przełomie XIX i XX wieku.

Tytuł utworu poddawał mi konkretne, ale zmieniające się z każdym nowym wykonaniem utworu, obrazy. Moje myśli krążyły wokół katedry zatopionej w wodzie, gotyckiej, zniszczonej, dookoła której pojawiały się zjawy. Nie chciałam sugerować co powinien sobie wyobrażać słuchacz odbierający utwór, gdyż każdy inaczej odczuwa muzykę. Dlatego zobrazowałam dotyk klawiszy.

Kompozycja prac jest ściśle związana z utworem. Analizując nuty _Zatopionej katedry_ zauważyłam, że akord złożony z 6 dźwięków, grany obiema rękoma, po 3 każda, jest kluczowym elementem budowy . Jest to zarówno pierwszy akord. Powiększone odciski moich linii papilarnych, przedstawiają, moment kiedy dotykam klawiszy rozpoczynając utwór. Od tego akordu zależy to czy "zdobędziemy" słuchacza oraz czy uda nam się przekazać emocje, które nam towarzyszą. Prace prezentuję zawężonej gamie, od bieli do czerni. Wiąże się ona z klawiaturą pianina. Klawiatura składa się z białych i czarnych klawiszy. Akord, na którym się skupiłam jest grany na białych klawiszach, stąd biel tła. Szarość dookoła linii papilarnych to cień, który tworzy palec w momencie dotykania klawisza. Wyraża on siłę, ruch palców i dźwięk.

Linie papilarne są bogactwem wzorów i kształtów. Same w sobie są fascynujące i niepowtarzalne. Te wyrażają mnie tak samo jak utwór, który gram. Są skomplikowane, tak jak moje myśli kiedy analizuję świat, słucham muzyki czy podziwiam sztukę plastyczną. W pracach widać pewną surowość. Powstałe powiększenia odcisków mogą nasuwać obraz rozpadającej się katedry, spadających kamieniami, walących się ścian, lub gruzu leżącego pod ocalałymi murami. Ten budulec katedry zostały wzbogacony zapisem nut wykonanych w reliefie. Scala on dźwięki lewej dłoni oddzielając od prawej. Relief wiąże się z dotykiem. Tak jak można odczuć emocje słuchając "Zatopioną katedrę", tak samo można dotknąć prac, poczuć nuty, być "bliżej" muzyki. Grafika oddziałuje na zmysł wzroku, relief - dotyku, natomiast muzyka - słuchu. Zatem utwór Debussy'iego w moim wydaniu możemy zobaczyć dotknąć i odczuć. Relief nut sugeruje związek moich linii papilarnych z muzyką, którą gram. Muzyka i plastyka nie mogą bez siebie istnieć. Muzyka i plastyka są częścią mojej tożsamości.